4 Glagoli ser, estar i ter

Glagoli ser, estar i ter su tri vrlo važna glagola. Prva dva se koriste kao hrvatski "biti", a treći obično znači "imati". Ovo su njihovi oblici:

lice "biti¹" "biti²" "imati"
1 jd sou[so(w)] estou[isto(w)] tenho[tenju]
23 jd é[ɛ] está?? tem[tẽj]
1 mn somos[?? somus] estamos?? temos[?? temus]
23 mn
são[sãw] estão[istãw] têm[tẽj]

Glagol ser ima slične oblike glagolu ver; on se koristi za svojstva, visinu, veličinu, porijeklo, zanimanja, sve što se ne smatra "trenutnim" stanjem, dakle osobine koje su "inherentne". Na primjer:

Sou da Croácia. "Ja sam iz Hrvatske." (de + a = da)

Dakle, to je činjenica o nekom koja je karakteristika te osobe. No za trenutno mjesto boravka koristit će se estar:

Estou na Croácia. "Ja sam u Hrvatskoj." (em + a = na)

Hrvatska je na portugalskom a Croácia, ženskog roda s određenim članom!
Treće lice glagola ter se isto izgovara u jednini i množini, a razlika je u pisanju (cirkumfleks na e).

Glagol estar se koristi i za stanja osobe uz pridjev, ali treba paziti da se pridjev mijenja po rodu ovisno o rodu subjekta (kao u i hrvatskom):

Você está cansado. "Umoran si."
Você está cansada. "Umorna si."
Estou cansado. "Umoran sam."

Nema komentara:

Objavi komentar